När viljan att missförstå är större än viljan att förstå

Efter knivdådet i Åbo i augusti uppstod en hätsk debatt om invandring i Finland. President Sauli Niinistö kommenterade med orden: ”Viljan att missförstå har varit större än viljan att förstå.”

Det skulle tyvärr kunna vara en beskrivning av hela vår samtid, då många av de offentliga samtalen verkar präglas av en märklig vilja att missförstå. Något som i sin tur ofta leder till såväl skendebatter som hat och personangrepp.

Nyfikenheten på den andre och viljan att förstå är själva grunden för konstruktiva samtal, ja, för all kommunikation värd namnet överhuvudtaget. Och viljan att förstå är knappast något vi behöver gå dyra kurser för att skaffa oss, då den är en av människans grundläggande drivkrafter. Det är den som bland annat gör att barns språkutveckling går så häpnadsväckande snabbt. Vi föds alltså med viljan att förstå. Så varifrån kommer viljan att missförstå? Jag vet inte, men en del av svaret finns nog i den mänskliga dualitet som är vår ständiga följeslagare och utmaning.

Det har skrivits en hel del om hur viljan att missförstå leder till ökad polarisering och att den är en av populismens tydligaste verktyg. Men det handlar inte bara om en politisk agenda, problemet verkar betydligt större än så. I en krönika i Dagens Nyheter nyligen gav Anna-Lena Laurén en viktig infallsvinkel, då hon skrev: ”Vi lever i en bokstavlig tid.” Visst är det så. Sociala medier som twitter och facebook är i sina sämsta stunder en tragisk uppvisning i avsaknad av förståelse för sådant som metaforer, paradoxer och ironi. Bokstavligheten regerar. Och att tolka allt bokstavligt leder oundvikligen till en rad – avsiktliga och oavsiktliga – missförstånd och konflikter.

”Märk inte ord” är ett gammalt råd som många av oss växt upp med, och som vi kanske borde damma av. Det betyder att om du egentligen förstår eller anar vad en person försöker säga, spelar det ingen roll om hen råkar använda fel ord eller uttrycker sig på ett lite annorlunda sätt – så påpeka det inte. Men det förutsätter förstås en vilja att förstå. För den som vill missförstå är ordmärkandet ett lättanvänt vapen.

Den som läser Bibeln vet att Jesus använde sig mycket av liknelser när han berättade om vårt förhållande till varandra och det gudomliga. Det ledde till många krockar med dem som ville missförstå. De religiösa ledarna märkte ord och använde sina bokstavliga tolkningar till att misstänkliggöra Jesus. Känns det igen?

Inget nytt under solen alltså. Men den snabba utvecklingen av nya kommunikationskanaler tycks ha gjort oss ännu mer bokstavstroende. Till stor del handlar det om själva verktygen: Kommunikationen är ofta textbaserad och sker med ett begränsat antal tecken – med andra ord upplagt för brist på nyanser och svårigheter att förklara komplexa sammanhang.

Som troende människa är jag tränad i att se bortom det bokstavliga. I alla fall borde jag vara det. Tron att det finns en större verklighet som inte ryms i ord och bokstäver är både ödmjukande och uppfordrande: Fastna inte i orden. De är vägen, inte målet – sök dig vidare, mot erfarenheten. Då behöver du andra människors berättelser och tankar, även deras som är och tänker väldigt annorlunda än du själv. Så märk inte ord, försök förstå.

(Krönikan är skriven för tidningen Sändaren.)

Publicerat i Krönikor, Samhälle/Politik, Tro/Andlighet/Livsfrågor | Lämna en kommentar

Musik lika paradoxal som livet självt

Sex års väntan på nya skivan från Emil Svanängen, med artistnamnet Loney Dear, har skruvat upp förväntningarna, liksom att den släpps på Peter Gabriels skivbolag. Och de höga förväntningarna infrias: Loney Dears musik tar här ytterligare några steg mot förfining. Det är vackert och känslofyllt och Emil sjunger bättre än någonsin.

En av konstens styrkor är dess förmåga att vara lika paradoxal som livet självt. Emil Svanängen är en sann konstnär och hans musik är på många sätt paradoxal. Den första paradoxen: att genom komplexitet och detaljrikedom skapa ett slags enkelhet, en direkthet. Här finns ofta lager på lager av finesser, ändå känns låtarna omedelbara i sitt tilltal.

Den andra paradoxen: Emil brottas här intensivt med mörkret, både det inre och det yttre, både det personliga och det strukturella. Men genom att konfrontera, formulera och göra enastående musik av mörkret, börjar det glöda av ljus. Skivan lämnar därför efter sig ett slags rofullt hopp. Livet går vidare, trots allt. Svårigheterna är inte över, ”but the last one’s overcome. Sum it up, it’s all been done, someone forgives you, the done is done”, som han sjunger i Sum.

LONEY DEAR
Loney Dear
(Real World/Border)
Betyg: 4 (av 5)

(Recensionen har publicerats i Dagen.)

Publicerat i Kultur, Musik, Recensioner | Lämna en kommentar

Ovanligt ljus och lättsam Mike Scott

Mike Scott besitter en förmåga att få det att låta Waterboys oavsett vilken musik han ger sig på. På nya albumet är det mycket svängiga rytmer och influenser från R&B, soul, funk och till och med hiphop. Men rocken och folkmusiken finns kvar; Steve Wickhams fiol känns lika sylvass som trygg i sammanhanget. Det hela funkar överraskande bra, ändå spretar det i slutändan lite väl mycket. Dubbel-cd med 23 låtar är ett svårt format att fylla med jämn kvalitet.

Mike Scott är nygift, underbart kär och lycklig – vilket gör att  det är en ovanligt ljus och lättsam Waterboys-skiva. Scott brukar med skarp blick granska samtiden och historien, reflektera över den uråldriga kampen mellan gott och ont, lyfta vårt sökande efter Gud och oss själva, hylla konsten och fantasin – och krydda med citat från favoritförfattaren CS Lewis. Här är det mest ganska enkla kärlekslåtar. Scott har genom åren skämt bort oss med briljanta sådana också – och här läggs låtar som Love walks in till dessa favoriter. Ändå är det i berättande låtar som New York I love you och Nashville, Tennessee han verkligen briljerar. Lite politisk blir han också, då beskrivningen av narcissisten i Monument för tankarna till en viss president.

THE WATERBOYS
Out of all this blue
(BMG/Border)
Betyg: 3 (av 5)

(Recensionen har publicerats i Dagen.)

Publicerat i Kultur, Musik, Recensioner | Lämna en kommentar

Våga mer än putsning på fasaden

Sommar och semester är ofta en tid för nya tankar och beslut. Då finns tid att känna och tänka efter, se mönster och ta ut riktningar. Det låter kanske storslaget, men behöver inte vara särskilt dramatiskt. Men det kan förstås vara det.

Att läsa insändarsidorna i lokalpressen är en blandad upplevelse, då genomtänkta debattinlägg blandas med allmänt missnöje och rent gnäll. Det senare kan dock skänka många leenden till morgonkaffet. I vintras ondgjorde sig en insändarskribent i Nerikes Allehanda över den byggboom som råder i Örebro, vilket bland annat inneburit en förtätning av stadens centrum. Detta är katastrofalt, menade signaturen ”Socialdemokrat i Hallsberg”: det blir fult och leder till färre parkeringsplatser. Bland annat. Texten avslutades med ett förslag på lösning: ”Riv hela Örebro och börja om på nytt!”

Älskar humorn i detta. Och samtidigt: Hur lätt är det inte att känna igen sig i viljan att riva ned och börja om när vi stöter på problem och svårigheter. Sådant vi tycker inte blivit som vi tänkt oss. Det kan handla om allt från organisationer och församlingar till relationer och egna karaktärsdrag: Kan vi inte bara sudda ut och börja om på nytt?

I barns lekar är att bygga upp för att riva ned och bygga nytt, om och om igen, en självklar del av lärandet. Men som vuxna har vi lärt oss att alla motgångar vi möter inte kan hanteras på det sättet, att tillvaron är mer komplex än så och att de flesta problem har en alldeles egen lösning. Just komplexiteten, att så mycket av det vi byggt upp hänger ihop med så mycket annat, gör att det långt ifrån alltid är en bra idé att riva rubbet och börja om från början. Det kanske istället gör situationen sämre.

Men vad som är bäst vet vi ju inte alltid. Därför tror jag på ett prövande förhållningssätt. I ett sådant ligger både reflektion – att kritiskt ganska det befintliga – och att våga pröva andra sätt. Om omstart inte är en rimligt alternativ, kanske vi kan pröva att göra mindre förändringar som hjälper oss i nuet och som på sikt påverkar helheten.

Den kritiska reflektionen är då avgörande, liksom modet att handla. För faran med känslan av att allt är så komplicerat, är att den kan göra oss rädda för att alls ta itu med brister i såväl smått som stort. Att vi istället för att göra jobbiga men nödvändiga förändringar, bara fixar och putsar på ytan. I sämsta fall gör vi ingenting alls, utan hoppas (låtsas) att utvecklingen vänder någon gång i framtiden. Dessa förträngningsmekanismer tycks idag tyvärr vara ett både politiskt och globalt fenomen. Ibland kan bristen på handling också bero på ren bekvämlighet.

Förändring är såklart inte ett mål i sig, bara den som leder till något bättre är eftersträvansvärd. En självklarhet som inte ingår i populisternas agenda, där förändringen och nedrivandet av det befintliga är det primära. Men att inte våga eller orka förändring när vi vet att en sådan är nödvändig, det är nog ändå det mest sorgliga.

På ett personligt plan kan ibland rädslan för den stora omstarten tyvärr döda våra drömmar och vår innersta längtan efter ett värdigare och mera levande liv. Det är en avgörande skillnad mellan en förnöjsam människa och en människa som nöjer sig.

(Texten är en krönika i tidningen Sändaren.)

Publicerat i Krönikor | Lämna en kommentar

Värdig hyllning till älskad artist

Gospel- och R&B-drottningen tillika medborgarrättskämpen Mavis Staples är snart 78 år. Den hyllningskonsert som nu släpps (cd + dvd) gick av stapeln i Chicago redan 2014, som ett 75-årskalas, där Mavis själv stod på scenen tillsammans med en imponerande samling artister från olika genrer: Jeff Tweedy, Patty Griffin, Michael McDonald, Taj Mahal, Aaron Neville med flera. Hennes betydelse inom den amerikanska musiken märks tydligt här, liksom den respekt hon åtnjuter och den kärlek hon möter. Här finns en rad fina tolkningar av låtar som förknippas med Mavis och The Staple Singers.

När Buddy Miller drar igång Woke up this morning på sitt oefterhärmliga sätt blir jag alldeles lycklig, när den ärrade (nu bortgångne) Gregg Allman tar sig an Have a little faith känns det i maggropen. Emmylou Harris själfyllda version av Far celestial shore tillhör konsertens absoluta höjdpunkter. Gåshud.

Ändå är det Mavis Staples själv som överglänser alla, både i solonummer, som I’ll take you there, och när hon sjunger med andra artister. När hon och Bonnie Raitt gör Turn me around är det blytungt, vitalt och minst sagt övertygande. Tillsammans med Win Butler och Régine Chassagne från Arcade Fire blir Slippery people lekfull och oemotståndlig. Gammal är äldst. Och bäst.

DIV ARTISTER
Mavis Staples: I’ll take you there – An all-star concert celebration
(Caroline Records)
Betyg: 4
(av 5)

(Recensionen har publicerats i tidningen Dagen.)

Publicerat i Kultur, Musik, Recensioner | Lämna en kommentar

Den långa vägen till tillit

Countryartisterna Waylon Jennings och Jessi Colter hade ett kärleksfullt men stormigt äktenskap, främst på grund av Waylons mångåriga drogmissbruk. I sin nyutkomna självbiografi berättar Jessi Colter om deras liv tillsammans och bådas väg tillbaka till sin barndoms kristna tro – en resa som för Waylon var extra svår och lång.


Vid sidan om Johnny Cash och June Carter var Waylon Jennings och Jessi Colter under många år countrymusikens främsta och mest omskrivna artistpar – med varsin egen lyckad musikkarriär och ständigt närvarande i varandras.

På 1970-talet var Waylon Jennings portalfigur i det som kallades outlaw-country, en protest mot det utslätade kommersiella soundet från musikfabrikerna i Nashville. Musikaliskt var outlaw-countryn en kombination av en tillbakagång till countrymusikens ursprung och en rockigare ”hippievariant”. (Det var ju trots allt 70-tal.)

Det stora genombrottet för den löst sammanhållna rörelse var samlings-LP:n Wanted! The Outlaws som utkom 1976 och sålde i drygt fem miljoner exemplar. På skivan medverkade Waylon Jennings, Willie Nelson, Tompall Glaser och Jessi Colter. När skivan kom ut hade Colter haft en jättehit med sången I’m not Lisa och sålde faktiskt fler skivor än maken. Men snart blev rollerna ombytta; Waylon kom att bli en av de mest framgångsrika artisterna inom den amerikanska countrymusiken.

I sin nyligen utkomna självbiografi An outlaw and a lady skriven tillsammans med David Ritz, berättar den idag 74-åriga Jessi Colter om sitt liv med musiken och Waylon Jennings. Men framförallt är det en bok om hennes tro och andliga resa.

Jessi – ett artistnamn, egentligen Mirriam – och Wayon växte båda upp i pentekostala rörelser, men med helt olika erfarenheter. När Jessi och Waylon börjar träffas – Jessi har då ett äktenskap bakom sig och Waylon tre – kommer frågan om Gud och kyrkan upp tidigt i relationen. Under en bilfärd berättar Waylon att hans familj var medlemmar i Church of God in Christ och beskriver församlingen som strikt fundamentalistisk. Hoten om straff och helvete var ständigt närvarande:

– Det var rädslans evangelium som trycktes ner i halsen på mig. Så du kanske inser att jag idag har svårt för det där med kyrkan.

När han säger till Jessi att han förstår att det måste varit tufft att växa upp som pastorsbarn, svarar hon:

– Inte alls, jag gillade det.

Hon förklarar sedan att mammans kyrka predikade kärlek, inte rädsla. Men att hon trots det lämnat sin tro för att undersöka andra sätt att se på världen.

Jessis mamma Helen D Johnson var evangelist i First Lighthouse Evangelical Center i Mesa i Arizona, och Jessi fick redan som liten medverka som sångare i hennes tältkampanjer. Jessis beskrivning av den här tiden är ömsint och genom hela boken lyfter hon fram mammans starka tillit till Gud, en tillit som gjorde att hon gav sina barn stor frihet att leva och välja som de själva vill. Även när Jessi levde ett liv avsevärt annorlunda än sina föräldrars och hade lämnat sin tro, kände hon sig alltid respekterad och villkorslöst älskad.

Berättelsen om Jessi Colter och Waylon Jennings är en vacker och fascinerande kärlekssaga om två människor med en magnetisk dragning till varandra och en stark kärlek. Men det är också en (alltför vanlig) berättelse om en kvinna som tålmodigt väntar, förlåter och står vid sin missbrukande mans sida. Medberoendet blir tydligt under läsningen av Jessis bok. Hon benämner det själv inte riktigt så – men hon varken förtiger eller frossar i de svarta sidorna, som hans otrohet.

När hon själv mår som sämst, påbörjar hon resan tillbaka till sin barndoms Gud. Hon besöker regelbundet en rad olika kyrkor i hemstaden Nashville: en pingstförsamling involverad i Jesusrörelsen, olika presbyterianska kyrkor där hon upptäcker liturgin, en katolsk kyrka där hon tyst njuter av mässan och en grupp messianska judar som hon fascineras av. Genom att möta så många olika gudstjänstformer känner hon sig alltmera dragen till Gud.

Sitt andliga hem för de närmast 20 åren hittar hon i en afrikansk-amerikansk pingstkyrka. Där i den inkluderande, gospelsjungande församlingen kan hon till slut säga att hon hittat tillbaka till Gud. Sin återfunna tro uttrycker hon på skivan Mirriam, sin lite udda men fina gospelskiva från 1977.

Trots sin negativa syn på kyrkor och religion respekterar och stöttar Waylon hela tiden Jessi i hennes sökande och tro; han ser vad det betyder för henne. När han 1984 äntligen gör sig fri från drogerna, inträder ett större lugn i deras liv. För Waylon återstår många framgångsrika år, bland annat med supergruppen Highwaymen tillsammans med Johnny Cash, Wille Nelson och Kris Kristofferson. Men decennier av obefintlig sömn och kemisk energi börjar ta ut sin rätt och de sista åren innan han går bort 13 februari 2002 präglas av sviktande hälsa.

De båda fortsätter prata om Gud och tro. Jessi beskriver i sin bok flera sådana samtal, bland annat ett under ännu en bilfärd, där Jessi nu sitter vid ratten eftersom Waylon på grund av sin hälsa inte längre får köra. Ämnet är nåd och förlåtelse, ett svårt koncept för Waylon:

– Du pratar om nåden, att alla kan få den, att det är Guds gåva, säger han. Att tro på den är en sak, men att verkligen känna den i själ och hjärta, det är en helt annan sak.

– Jag vet att det inte är lätt, säger Jessi. Det är som att hitta något som redan finns där.

Trots Waylons gradvis försämrade hälsa beskriver Jessi en människa som vid slutet av sitt liv kommer till ro i sitt inre, som försonas med sin bakgrund och sin stolthet. Och sin Gud. Några månader före sin död tar han steget att uttala det som Jessi väntat på; att han liksom hon vill – som man sa i deras barndomskyrkor – ”följa Jesus”.

Han som redan 1995 i en av sina sånger skrev: ”I do believe in a higher power, one that loves us one and all” och ”I believe in a loving father, one I never have to fear” hade slutligen gjort upp med det rädslans evangelium som tagit hans tro ifrån honom. Med hans egna ord:

– Jag känner mig tillfreds. Min kropp sviker mig, men min själ mår bra.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

JESSI COLTER

Född 1943. Amerikansk sångare, musiker och låtskrivare. Hennes första album kom 1970 och skivkarriären innefattar hittills elva egna album och ett tillsammans med maken Waylon Jennings. Nyligen släpptes hyllade skivan The Psalms, med tolkningar av psaltarpsalmer. Även aktuell med självbiografin An outlaw and a lady (Nelson Books), ännu ej utgiven på svenska.

WAYLON JENNINGS

Född 1937, död 2002. Amerikansk sångare, musiker och låtskrivare. En av de mest framgångsrika och inflytelserika artisterna inom den amerikanska countrymusiken. Första albumet kom 1964 och hans mångmiljonsäljande skivkarriär innefattar drygt 50 album. Valdes 2001 in i Country Music Hall of Fame.

Bilder: Pressbilder från förlag och skivbolag.

(Artikeln är skriven för tidningen Dagen.)

Publicerat i Artiklar, Böcker, Kultur, Musik, Tro/Andlighet/Livsfrågor | Lämna en kommentar

Fascinerande och bildande om Jerusalem

Anita Goldman har i sitt författarskap återkommande beskrivit vardagsliv, kultur och politik i Jerusalem, där hon under flera år var bosatt och idag regelbundet återvänder till. Men hon har aldrig skrivit specifikt om staden. Förrän nu, i Jerusalem & jag, en blandning av självbiografi och essäsamling.

Utifrån sett kan ännu en bok med viljan att säga något nytt om världens mest omskrivna stad tyckas som ett hopplöst projekt. Men Goldman väljer en väg som inte bara fungerar, utan också fyller sidorna med överraskningar, liv och nya insikter. Hemligheten är – som så ofta i god litteratur – att hon skriver för sin egen skull; för att sammanfatta, sortera och förtydliga sina egna erfarenheter, tankar och känslor. För att förstå: ”Vad ska jag med den här staden till? Den förföljer mig. Jag förföljer den.” Läsaren bjuds med på expeditionen, där Goldmans personliga resa och förhållningssätt till sitt judiska arv är ett av spåren, introduktioner till Jerusalems poeter och författare ett annat, kvinnornas situation och röster ett tredje. Här finns också en lustfylld kärleksförklaring till hebreiskan.

Anita Goldman delar generöst med sig av sitt liv och sina stora kunskaper; hennes förmåga att både förklara, problematisera och gestalta gör läsningen lika fascinerande och bildande som rolig och berörande. Politiskt är hon tydlig i sin sorg över utvecklingen och i sin kritik av den nationalism som lett till hård erövringspolitik och till de alltmer utsudda gränserna mellan religion och stat. Även här erbjuder boken en bildningsresa som bidrar till förståelse av bakgrunden till den våldsamma konflikt som idag så tydligt präglar den stad vars namn betyder ”fredens stad”.

ANITA GOLDMAN
Jerusalem & jag
(Natur & Kultur)

(Recensionen har publicerats i tidningarna Sändaren och Kyrkans Tidning.)

Publicerat i Böcker, Recensioner | Lämna en kommentar

Djup ropar till djup – musik för hjärtat

Jessi Colter har alltid fallit utanför de ramar innanför vilka musikbranschen velat stoppat henne. Visst finns det fog för att kalla henne countrysångerska – hon kommer för alltid att vara förknippad med 1970-talets så kallade outlaw-rörelse, tillsammans med artister som maken Waylon Jennings, Willie Nelson med flera – men hon har ofta gått sin egen väg och varit lika mycket rock, blues, gospel, till och med jazz. Hennes skiva Mirriam från 1977 tillhör definitivt de mest udda – och mest intressanta – gospelskivorna jag har i min samling. Och ändå är den närmast mainstream jämförd med nyutkomna The Psalms, hennes första skiva på 10 år.

Under några dagar 2007 och 2008 spelade gitarristen Lenny Kaye (kanske främst känd som Patti Smiths musikaliska parhäst) in Jessi Colter vid en flygel när hon improviserade fram melodier till ett antal psalmer ur Psaltaren i Bibeln, vars ord hon sjöng direkt från bibelsidorna. Ibland spelade Kaye gitarr till. Under tiden sedan dess har han själv och med hjälp av ett antal musiker – varav Al Kooper den mest namnkunniga – utökat arrangemangen med flera instrument och färdigställt skivan.

Resultatet är häpnadsväckande. Inte lättsmält eller självklart – men efter några lyssningar är jag helt såld. Det är innerligt, vackert, storslaget, tröstande, uppmuntrande, tankeväckande och inspirerande. Musik mer för hjärtat än huvudet. För mig beskrivs kanske den här skivans förmåga att beröra bäst med orden från en Psaltarpsalm som inte finns med här: ”Djup ropar till djup.”

JESSI COLTER
The Psalms
(Legacy/Sony)
Betyg: 4 (av 5)

(Recensionen har publicerats i tidningen Dagen.)

Publicerat i Musik, Recensioner, Tro/Andlighet/Livsfrågor | Lämna en kommentar

Sårbar öppenhet och stark integritet

Johan Heltne har ett ärr i hjärnan från en misslyckad operation, men också ett ärr i själen från sitt förflutna. Det har i hans musik, liksom i hans författarskap, alltid funnits en brottning – bitvis kampfylld och ångestladdad – med uppväxten i en miljö präglad av karismatisk konservativ kristendom i allmänhet och Livets Ord i synnerhet. Det han själv kallar den blinda religionen.

Motiven finns väldigt tydligt även på nya albumet Ett är i hjärnan, men här finns en ny känsla av att kampen är över, eller i alla fall gått in ett nytt skede. Till ett luftigt och varmt elektroniskt sound sjunger Heltne avslappnat, ibland närmast viskande om att känna sig fri, att inte var rädd och att våga gå vidare. Kanske hör jag här främst en längtan efter att bli vuxen ”på riktigt”.

Musiken är rytmiskt suggestiv och full av stämningar, ibland i kontrast till texten – vilket gör helheten ännu starkare då kluvenheten speglas tydligare: Jag har nått en ny frihet, på sätt och vis försonats med uppväxten, men ärret finns kvar. Ibland kliar det, men till skillnad från när det var ett öppet och smärtande sår kräver det inte längre min uppmärksamhet.

Ett ärr i hjärnan är ännu en stark och hudlös samling sånger från Johan Heltne, som i sitt konstnärskap lyckas förena sårbarhet och öppenhet med en stark personlig integritet. Det är stort.

JOHAN HELTNE
Ett ärr i hjärnan
(Raffaella/johanheltne.se)
Betyg: 4
(av 5)

(Recensionen har publicerats i tidningen Dagen.)

Publicerat i Musik, Recensioner | Lämna en kommentar

Drömskt, storslaget och vackert

På sitt nya och fjärde album tar postrockbandet Immanu El ett steg mot ett ännu mera drömskt sound. Samarbetet med producenten Johan Eckeborn (som tidigare bl a producerat Jonathan Johansson) har resulterat i fler syntar, större rytmiskt driv och mera rymd – men allt utifrån bandets signatur och tydliga identitet. Möjligen kan musiken beskrivas som lite mer lättillgänglig än tidigare. I så fall hoppas jag det innebär att fler upptäcker Immanu El.

Som vanligt rör sig låtarna kring de existentiella frågorna, med människans utsatthet, kärlekstörst, meningssökande och evighetslängtan i fokus. Albumtiteln betyder Dvala, vilket också är titeln på skivans instrumentala låt, och det går att beskriva skivan som ett temaalbum kring vinter, dvala, mörker och vila i väntan på ljus och värme. Texterna är tolkningsbara, men det ligger nära till hands att se det som en bild för människans inneboende längtan efter Gud och en större verklighet och där sångerna närmast är böner. Completorium – som ju är dagens sista bön i tidegärden – är en fantastiskt vacker hymn och lovsång: ”You break my walls, tear my pride apart. Take my heart; take me to where you are, take me into your arms. Dawn breaks out of the dark. Take me to where you are.”

IMMANU EL
Hibernation
(Glitterhouse/Border)
Betyg: 4 (av 5)

(Recensionen har publicerats i tidningen Dagen.)

Publicerat i Musik, Recensioner | Lämna en kommentar