Skickligt, fascinerande och frustrerande

”Om du finner ett sätt att leva utan att tjäna någon herre, så berätta för oss andra hur det går till. För du skulle vara den första personen i världshistorien som lyckats med det.” Sedd utifrån den repliken blir filmen The Master betydligt mer allmängiltig än vad den berättade historien först ger vid handen.

Regissören Paul Thomas Anderson (Magnolia, There will be blood m fl) levererar sällan några enkla svar. Istället utforskar han tillsammans med publiken känslor, konflikter och föreställningar. Skickligt och fascinerande – men förstås också frustrerande; eftersom man ofta blir lämnad ensam med att försöka förstå. Hans nya film är inget undantag.

Det är tidigt 1950-tal och den unge Freddie Quell, briljant spelad av Joaquin Phoenix, dras med psykiska besvär efter att ha varit soldat i amerikanska flottan under kriget. Han är alkoholist, utagerande och jagas ständigt av sina inre maror.

Av en slump hamnar han på en båt abonnerad av rörelsen The Cause. Av någon anledning fattar dess karismatiske ledare Lancaster Dodd (Philip Seymour Hoffman) tycke för Freddie och gör honom till sin skyddsling, men också till sitt projekt. Rörelsen bedriver olika terapier för att komma till rätta med sjukdomar och trauman, som man menar har upphov i tidigare liv. Men Freddie-projektet går minst sagt sådär.

Det finns något intressant och svårfångat i deras relation. Ofta känns de som kejsaren och hans narr. Ser Dodd någon bortträngd sida av sig själv i Freddie? Finns det kanske en styrka, ett slags oskuld, i Freddies naivitet – ”du beter dig som ett djur” – som väcker avund hos den förfinade intellektuelle?

Då historien inspirerats av scientologins framväxt och dess grundare L Ron Hubbard, hade nog många väntat sig en tydlig uppgörelse med den rörelsen och sekter i allmänhet. Men även om det är uppenbart att The Cause profiterar på människors längtan och tillit, är The Master i första hand en lika komplex som enkel – och oupphörligt fascinerande – historia om mänskligt liv och samspel.

(Texten tidigare publicerad i Sändaren.)

Publicerat i Film, Kultur, Recensioner | 1 kommentar

Mellan lekfullhet och perfektion

När Piotr Anderszewski återkommer till Berwaldhallen 15–16 februari gör han det efter en period av intensivt turnerande världen över. Konserterna har åtföljts av hyllningar och förstärkt bilden av honom som en av samtidens mest intressanta pianister, med en ständig strävan efter den ultimata tolkningen av ett stycke.


Piotr Anderszewskis karriär fick en kickstart när han som 21-åring reste sig och lämnade scenen mitt under semifinalen vid Leeds Piano Competition 1990, missnöjd med sin egen insats. Han diskvalificerade sig därmed från den finalplats han enligt alla bedömare redan bärgat. Men denna spektakulära händelse skapade förstås uppmärksamhet – mer kring honom än vinnaren – och han blev snabbt efterfrågad av olika arrangörer.

Men det låg ingen beräkning bakom uppträdandet, det var bara ett utslag av den ärlighet och den kompromisslöshet som alltid utmärkt denne polsk-ungerske musiker. Det händer fortfarande att han när han blir inklappad efter en solokonsert väljer att som extranummer spela om ett av de stycken han redan spelat, eftersom han själv inte varit nöjd med framträdandet.

Denna strävan efter perfektion är något som återkommer i många artiklar om Piotr Anderszewski. I en intervju på webbsidan iplaythepiano.com utvecklar han sin strävan efter perfektion just när det gäller konserter:

– För min del handlar det mindre om att spela en hel konsert utan en felaktig ton – naturligtvis är det bättre utan, jag är emot felaktiga toner! – utan mer om att perfekt spela min roll som uttolkare. Det vill säga: förmedla en vision av de stycken jag spelar som är så nära mina inre visioner av dem som det är möjligt.

Det är just hans förmåga att hitta personliga ingångar till stora kompositörers verk som förlänat Anderszewski de stora lovorden. I Duke Universitys nättidning The Thread ger han en liten inblick i hur han ser på tolkningsprocessen. På frågan var gränsen går mellan kompositörens intentioner och hans eget uttryck svarar han:

– Det är väldigt subtilt. Jag är närmast besatt av den musik jag spelar. Någon har skrivit musiken och jag gör allt vad som står i min makt att framföra den. Men det som är skrivet i notbladet är bara en kod; och vad betyder den, egentligen? Det handlar förstås om kontext; vad som kommer före och efter och vad du vill uppnå. Det är en lång mognadsprocess. Du stoppar in allt ditt eget i detta – och förhoppningsvis uppnår du så småningom ett slags harmoni mellan dig själv, kompositören och instrumentet.

Trots alla hyllningar för sina framträdanden har Piotr Anderszewski alltid uttryckt en stor kluvenhet inför att spela konserter. En kluvenhet som går igen i mycket av hans hållning till musiken och till att ha musicerandet som yrke; han tycks ständigt bolla bak- och framsidor av det som upptar så stor del av hans liv.

För det är klart att han älskar att få uppträda. Som han uttryckt det i flera intervjuer: ”Professionella musiker som säger att de bara spelar för sig själva är hycklare. Om du verkligen vill spela för dig själv, borde du stanna hemma och göra det!” I en intervju i amerikanska The Daily Progress nyligen berättade han om hur mycket han älskar de stunder då det uppstår en musikalisk förening med publiken:

– Det är som att man delar något väldigt intimt. Ett förtroende, en hemlighet.

Även om det ofta för honom är en stor utmaning att spela, vill han inte att publiken ska märka det.

– Jag vill att publiken ska tycka att det verkar lätt och tänka ”det där skulle jag kunna spela”. Jag tror inte känslan av att det är svårt är viktig. Ibland kanske ett inslag av kamp i framförandet kan förmedla något, men det är bara i undantagsfall, tror jag.

Den känsla av lätthet och lekfullhet som kännetecknar Piotr Anderszewskis pianospel – liksom så mycket av den största konsten – handlar förstås om de sedvanliga komponenterna begåvning och övning. Men också om att hitta en egen förståelse av musiken, att hitta den personliga ingången. Något som Piotr Anderszewski kom till insikt om i mötet med den kompositör som han håller allra högst – och som han ska tolka i Berwaldhallen tillsammans med Sveriges Radios Symfoniorkester: Wolfgang Amadeus Mozart.

– Jag brukar beskriva det som att jag började spela piano när jag var sex år och att jag slutade vara pianist när jag var sexton. Det vill säga: det var då jag slutade försöka sträva efter en viss form av ”pianism”.

Det var då han hörde Mozarts Requiem för första gången, i en kyrka i Warzawa. Något han beskrivit som att träffas av blixten och som en helt livsförvandlande upplevelse. I Bruno Monsaingeons prisbelönade film Unquiet traveller berättar han:

– Det var slutet på mitt försök att bli pianist. Det innebar en nystart; jag fick börja om från början och fråga mig själv: ”Hur ska jag närma mig det här instrumentet?” Jag förstod att det jag sökte, det kunde jag inte finna i pianot – utan bara inom mig själv. Med denna nya utgångspunkt började resan tillbaka till att bli pianist igen, genom att hitta och skapa en egen musikalisk identitet.

Unquiet traveller är en fascinerande dokumentärfilm, där utgångspunkten är en turné genom Polen med tåg. Piotr Anderszewski reser i en specialinredd vagn – med flygel – där han äter, sover, övar och tar emot släkt och vänner under resans gång. I filmen berättar han om sitt liv och sina tankar kring musiken. Men framförallt spelar han: på tåget, i konsertsalar och inspelningsstudios. Han ger sin syn på de kompositörer han tolkar – och återkommer till Mozart:

– Mozart ger mig vad inga andra kompositörer ger mig: den rena glädjen i att leva. Ingen kompositör står mer i kontakt med det gudomliga än Mozart – och samtidigt är han så oerhört mänsklig. Och han får det att gå ihop!

När han reflekterar över sin egen strävan efter perfektion hamnar han också där:

– Jag plågas å ena sidan av en tvingande strävan efter det perfekta, och å andra sidan är jag uppfylld av en längtan efter att leka; förstöra och skapa. Dessa två saker går att förena mer eller mindre harmoniskt. Det finns en lösning på den här paradoxen: Mozarts musik. På en gång sorglig och glädjefylld; kall och mörk – och ändå varm, självlysande och gudomlig. Samtidigt näsvis och närmast oförskämd.

Bilder: Robert Workman / Askonas Holt Management

(Artikeln har publicerats i Berwaldhallens Programtidning.)

Publicerat i Artiklar, Musik | Lämna en kommentar

Holly Williams – ”The highway”

Att ha countrylegenden Hank Williams som farfar skulle kunna få vem som helst att hålla sig borta från musikbranschen; förväntningar är bara förnamnet. Men Holly Williams både vågar och lyckas. Hemligheten är kanske att hon inte i huvudsak drivs av karriärdrömmar, utan av genuin kärlek till musiken.

Hennes tredje album, The highway, är hennes mest fokuserade hittills. Visserligen har hon celebra gäster som Jackson Browne, Jakob Dylan och Gwyneth Paltrow, men de bidrar bara till att lyfta fram Hollys låtar, röst och tydliga vision. I Charlie Peacock har hon hittat en god medproducent och hjälp att förverkliga denna vision, där sångerna och rösten tillåts regera. Sådant kräver självförtroende och det har Holly Williams massor av; hon har en påfallande pondus i det hon gör.

Liksom sin farfar har hon en förkärlek för vemod och tillvarons mörkare stråk. Hennes sånger är ofta små berättelser (långt ifrån alltid självbiografiska) om gripande livsöden och förluster av olika slag, vilket två av skivans starkaste låtar är tydliga exempel på: Gone away from me och Waiting on June.

Men hopplösheten är långt borta. Holly Williams har en klarsynt ömhet för våra mänskliga brister, men också en stark tillit till vår förmåga till förändring – med Guds och varandras hjälp. The highway genomsyras av längtan efter och tro på nåd, försoning och nya färdriktningar.

(Recension i tidningen Dagen. Betyg: 4 av 5)

Publicerat i Musik, Recensioner | Lämna en kommentar

Möte i glappet

I veckan som gått har jag varit i Sunne och medverkat i Gemensam Framtids stora Vinterkonferens (ca 400 deltagare). GF är arbetsnamnet på sammanslagningen av Missionskyrkan, Svenska Baptistsamfundet och Metodistkyrkan till en kyrka. Jag var en av fyra inledningstalare, samt höll i två seminarier om livstolkning (utifrån det projekt på Bilda jag är ledare för just nu).

I min inledande föreläsningen var mitt uppdrag att tala utifrån ordet ”Möta”. Jag valde att som rubrik sätta Möte i glappet. Föreläsningen filmades och har nu lagts ut på YouTube.

Publicerat i Samhälle/Politik, Tro/Andlighet/Livsfrågor | Lämna en kommentar

Allt är möjligt och allt hänger ihop

Hushpuppy lägger ofta örat till olika djur och försöker förstå vad de egentligen försöker säga henne. Hon konstaterar att de för det mesta nog säger saker som ”jag är hungrig” – men att de ibland pratar i koder. Koder som huvudpersonen i Benh Zeitlins hyllade debutfilm Beasts of the Southern wild försöker knäcka för att förstå hur tillvaron hänger ihop. Sexåriga Quvenzhané Wallis gör rollen med en sådan självklarhet och utstrålning att hon närmast bär hela filmen på sina späda axlar. Som kanske inte är så späda, när allt kommer omkring – det är framförallt Hushpuppys styrka, klokhet och livslust som gör det här till en film att ta till sitt hjärta.

När filmen nu har premiär i Sverige har den mängder av priser i bagaget från olika filmfestivaler. Och det är en lika vacker som charmerande film, trots att den utspelar sig i en miljö som på ytan är långtifrån vacker. Men kameralinsen hittar skönhet även i skrotblänket på soptippar och ljuset genom spruckna fönsterrutor.

Beasts of the Southern wild är en historia som både väcker minnet av orkanen Katrina till liv och som pekar framåt mot kommande klimatkatastrofer. Den går också att se som en postapokalyptisk saga som utspelar sig efter en stor katastrof. Hushpuppy lever med sin pappa Wink (Dwight Henry) i ett område i Louisianas våtmarker som kallas The Bathtub (Badkaret), beläget utanför fördämningarna kring de områden där de mer välbeställda människorna lever i ett organiserat samhälle.

Befolkningen i The Bathtub är fattig och mångetnisk, men har en stark kollektiv känsla och en stolthet över sina liv. De lever av vad havet ger, hjälper varandra och tar varje tillfälle till fest. Wink och Hushpuppy har en både kärleksfull och stormig far-dotter-relation. En relation som inte blir enklare av att Wink har en livshotade sjukdom.

Miss Bathsheba (Gina Montana), byns lärarinna och medicinkvinna, varnar barnen för en kommande översvämning, orsakad av smältande polarisar. Hon berättar också om vilddjur från urtiden, aurochs. När en storm och en stor översvämning drabbar området, frigörs i Hushpuppys fantasi dessa bestar ur de smältande isblocken och ger sig av mot henne och hennes vänner….

Filmen har formen av en saga – både vad gäller berättelse och miljöer – där allt är möjligt och allt hänger ihop. Vår inre värld avspeglas i den yttre och tvärtom. Precis som i ett barns funderingar och fantasi. Eller kanske precis som i verkligheten? Med Hushpuppys ord: “När allt blir tyst bakom mina ögon ser jag hur allt hänger ihop; jag är en liten del av ett stort universum.”

Fotnot (10 jan): Filmen är nu nominerad till en Oscar i kategorin ”Bästa film” och Quvenzhané Wallis i kategorin ”Bästa kvinnliga huvudroll”.

(Recensionen har publicerats i Sändaren.)

Publicerat i Film, Recensioner | Lämna en kommentar

Mäktig Cash-box

Jag var 12 år och vår första stereoanläggning hade just kommit på plats i gillestugan. Min kompis Tomas kom över med två av sin pappas LP-skivor med en artist som han också gillade. De hette A thing called love och At San Quentin och innehöll en mycket personlig blandning av country och rock. Jag föll pladask. Allt sedan dess har Johnny Cash haft en speciell plats i mitt hjärta.

När han gick bort 2003 hade han de tio sista åren av sitt liv fått se sin karriär ta ny fart – och hans popularitet tycks bara ökat efter hans död. Ständigt upptäcker nya människor hans musik och idag vet ”alla” vem Johnny Cash var och ”alla” verkar gilla honom.

Men i mitten av 1980-talet var han hopplöst ”ute” och fick sparken från sitt skivbolag Columbia Records. Bolaget lär ha ångrat sig stort när Cash under 1990-talet på nytt blev en miljonsäljare på ett annat bolag. De sitter dock på en skatt i alla de skivor Cash gjorde under sin första storhetstid – och nu ger de ut dem på cd i en magnifik box, tillsammans med lite bonusmaterial. Inalles 63 cd, i snygga miniatyrvarianter av LP-fodralen, samt en informativ 200-sidig booklet.

Att få merparten av Johnny Cash skivkarriär (1957 – 1987) samlad så här blir minst sagt överväldigande. Det blir än en gång tydligt att trots en ganska ojämn skivutgivning, hade Johnny Cash en otvetydig star quality och en makalös förmåga att beröra med sina sånger om det mänskliga livets villkor. Genom allt, som en starkt lysande fyrbåk: Rösten. Den röst som självaste Elvis Presley lär ha varit avundsjuk på.

Så jag njuter och fascineras. Återupptäcker, minns och upptäcker sådant jag missat. Följer Cash i framgång och motgång, genom kärlek och sorger, in i missbrukets mörker och åter till ljuset och värmen från Guds nåd. Följer honom på resor i Jesu fotspår. Sjunger med i gospels, fängelsesånger, kärleksballader och tåglåtar. Skrattar åt humor och satir. Suckar åt patriotism, gläds åt kamp för fred och rättvisa. Berörs av omsorg om människor på samhällets skuggsida.

I mitt grävande i boxen håller jag fortfarande de två skivorna jag hörde 1972 i källaren i Sonstorp som två av hans bästa. Men frågan är om inte den allra bästa från Columbia-tiden är Hello I’m Johnny Cash från 1970. Jag är även svag för en bortglömd pärla som ”Any old wind that blows” från 1973. Liveskivan Strawberry cake från 1976 innehåller nog det bästa soundet någonsin från Cash och hans band. Tidiga skivor som I walk the line (1964) och The sound of Johnny Cash (1962) är också klockrena bevis på den här mannens unika kvalitéer. Ja, sådär kan jag hålla på … I min värld är det här definitivt årets största skivhändelse.

(Recension tidigare publicerad i Dagen.)

Publicerat i Musik, Personligt, Recensioner | 2 kommentarer

Inför Domsöndagen

I lördags (24 nov) hade jag återigen förmånen att få ha Helgmålsringningen i SVT. Domsöndagen är ingen helt enkel söndag att förhålla sig till textmässigt, men jag hade i samråd med producenten Johannes Söderberg valt att förlägga min reflektion till en rättssal på Örebro Tingsrätt. Domstolar och rättssalar är ju de platser som många av oss ser framför oss när vi tänker på sådant som dom och rättvisa.

Jag valde att börja där, för att sedan att fokusera på det faktum att detta att vara människa faktiskt är att bli ständigt bedömd och dömd utifrån vad vi gör och inte gör, och utifrån vem vi är – av andra människor, av samhället och tidsandan. Och kanske främst av oss själva. För att sedan knyta ihop med det som jag ser som Domsöndagens budskap.

Resultatet kan du se genom att klicka på bilden nedan. Du kommer då till programmet på SVT Play.

Publicerat i Blogg, Tro/Andlighet/Livsfrågor | Lämna en kommentar

Låt oss prata om döden

I den smärtsamt vackra och gripande kinesiska filmen Vägen hem, regisserad av Zhang Yiomu, återvänder den unge universitetsstuderande Luo Yusheng till sin hemby på den kinesiska landsbygden. Hans fader skolläraren har dött och modern är otröstlig. Hon är dock fast besluten att begrava sin man enligt en för länge sedan glömd tradition. Traditionen påbjuder att kistan måste bäras de bergiga milen i vinter och snö från sjukhuset till byn och begravningsplatsen.

Byns ordförande, som avråder från företaget, förklarar för Lou att anledningen till att kistan måste bäras var att den döde inte skulle glömma vägen hem. Därför skulle kistan bäras och inte köras, så att det inte gick för fort. Därför ropade man också hela tiden under processionen till den döde: ”Se här! Här går vägen hem!”

I en av de sista scenerna kallar Lou barnen till lektion i den gamla byskola som fadern vigt sitt liv åt att undervisa i. Under en dag undervisar han sedan barnen. På det sättet uppfylls faderns önskan att en gång få se sin son som lärare i byn.

Filmen drabbade mig med oerhörd kraft när jag såg den första gången – och fortsätter att beröra mig. Dels på grund av den väntans och längtans kärlekshistoria som är dess centrum. Här finns en symbolik som går att applicera såväl på många områden i mitt eget liv som på det historiska skeendet i Kina.

Dels blir historien om sonen och den bortgångne fadern en påminnelse om min egen fars död – nu 12 år sedan – och den sorgefyllda och svåra tiden som följde för mig. Det är lätt att identifiera sig med Lous önskan att ta reda mer om sin fars liv, liksom hans vilja att genomföra begravning och allt annat praktiskt med noggrannhet och i enlighet med både faderns och moderns vilja. Och att han därför är fast besluten att genomföra den omständiga kistprocessionen, trots berg och snöstorm.

En av filmens många nyckelscener är när byordföranden förklarar för Lou att efter kulturrevolutionen så har ingen brytt sig om traditionen att bära kistan hem till byn.

Inte bara i Kina har mycket vunnits men också gått förlorat i utvecklingens namn. Samtidigt som upplysning, hälsa och välfärd följt i framåtskridandets spår, så har ofta gamla innehållsrika och livsförklarande traditioner kastats ut som barn med badvattnet. Den utveckling som Sverige genomgått sedan andra världskriget har fört med sig en makalös tillväxt och välfärd. På många sätt har vi nått toppen. Men är vi lyckliga? Är vi hela människor? Nej, den svenska kulturrevolutionen – rationalismen och utvecklingsoptimismen – kunde inte hjälpa oss med det som rörde livet och döden.

I den trötthet och förvirring som råder träder nu många fram och vill hjälpa oss att hantera livet; ge oss nycklar till att leva på ett bra sätt. Det föreläses, skrives böcker och instrueras. Även om det kanske har blivit lite väl mycket smömos inom området, så är det naturligtvis bra att det pratas mer och mer om livet och hur det kan och bör levas.

Men ingen pratar om döden.

I Ulf Lundells roman Friheten finns en figur som heter Crock. Ett av hans favorituttryck är: ”Det finns en död och vi lever mot den.” Med detta konstaterande vill han gärna dra in sin omgivning i diskussioner kring livets förgänglighet. Vilket omgivningen inte lika gärna vill låta sig dras in i. För om vi inte pratar om döden, finns den inte. Tror vi, hoppas vi. Så låt oss prata om något annat.

Men döden finns. Det är egentligen en av de få saker vi verkligen vet. Vi kan ändra på mycket, men inte på det faktum att vi ska dö. Ändå fortsätter vi hymlandet och hyssjandet. Som en ung kvinna jag mötte uttryckte det: ”Vi är experter på att inte låtsas om livets största visshet.”

Oavsett vad vi säger oss tycka och tro infinner sig en anmärkningsvärd valhänthet när vi ställs inför döden, både som realitet och som ämne. Ändå är det av största vikt att vi försöker formulera oss kring detta okända och obegripliga. Att vi åtminstone försöker påbörja det där ständigt uppskjutna samtalet om döden.

För det finns en död och vi lever mot den. Inte bara i riktning mot den, utan också med döden som ett slags fond, en bakgrund som skänker relief och proportion åt våra dagliga liv. Därför är ett samtal om döden lika mycket ett samtal om livet.

Det sägs att de gamla romerska kejsarna vid särskilt ärorika tillfällen hade en slav vid sin sida, vars uppgift var att viska: ”Kom ihåg att du är dödlig.” Även vi skulle nog ibland behöva någon som så tydligt påminner oss om vår dödlighet. För att hjälpa oss att på något sätt ställa in perspektivet, att kunna leva mera sant och ärligt. För att lära oss ödmjukhet, att inte ta livet för givet. För att, liksom kejsaren, hålla hybrisen borta. Men också för att avdramatisera, för att minska ångesten.

”Man kan kanske inte förbereda sig för döden”, sa en läkare jag intervjuade om de här frågorna. ”Men man måste våga tänka tanken att man är dödlig.”

Våga tänka tanken. För många av oss är dock döden så osynlig, så främmande och så långt borta, att vi har svårt att veta hur vi ska hantera denna tanke. Därför behöver vi dela våra erfarenheter av och tankar om döden med varandra. Dela våra berättelser om sorg, tomhet, smärta, rädsla, mörker, meningslöshet, ensamhet, tröst och bearbetning.

Det är en vedertagen sanning att en religiös tro kan förmedla hopp och trygghet inför livets ofrånkomliga slut. Att Jesus Kristus har besegrat döden är en central tanke i kristen tro och något som i två årtusenden gett människor hopp. Men det betyder inte att allt därmed blir enkelt, att tanken på döden automatiskt känns lätt och ljus. Kvar finns sorgen och smärtan och alla frågor om mening och varför. Och tvivlen: Finns det verkligen något där ”på andra sidan”? Också här behöver vi dela våra tankar och känslor med varandra.

Och även om orden sällan räcker till inför dödens obegriplighet, så tror jag de just där är så oerhört viktiga. Runt omkring den finns alldeles för mycket tystnad och oformulerade tankar, vilket i sig är en orsak till rädsla och oupplösta knutar.

I det vakuum jag själv upplevde efter min fars död blev alla dessa frågor kring döden plågsamt tydliga och hotfulla. Och en sak är säker: Jag fann då ingen tröst och hjälp i ordlösheten, ensamheten och tystnaden. Men i orden. Kanske inte alltid i orden som sådana, men i att någon pratade med mig eller till mig. Såväl i ett verkligt möte med en människa (bäst!) som i telefon eller via ett sms eller ett epostmeddelande. Eller genom en bok eller en tidningstext. För där döden upplevs som oöverstigligt avstånd och ultimat frånvaro, där kan faktiskt ord förmedla närhet och närvaro.

Författaren Peter Høeg skriver i en av sina böcker: ”Det är så relativt litet ord kan göra åt sorgen. Så relativt litet ord kan göra åt någonting alls. Men vad har vi annars?”

Ja, vad har vi annars?

– – – – – – – – –

Kortad och redigerad version av text tidigare publicerad i min bok ”Livet är enkelt men inte lätt” (Cordia).

Publicerat i Film, Krönikor, Personligt, Samhälle/Politik, Tro/Andlighet/Livsfrågor | Lämna en kommentar

Vårt behov av mörker

I vanlig ordning bevistade jag Bok & Biblioteksmässan i Göteborg när den gick av stapeln. Denna gång var jag där hela mässan, 27-30 september, eftersom Bilda i år hade både monter och arrangerade en rad seminarier. Jag höll bland annat i några samtal på Se människan-scenen.

Ett av dessa, ett samtal med författaren Åsa Larsson med rubriken ”Vårt behov av mörker”, kan ses här nedan, eller på play.svenskakyrkan.se , där man kan se och lyssna på en rad av Se människan-seminarierna.

 

Publicerat i Kultur, Samhälle/Politik, Tro/Andlighet/Livsfrågor | Lämna en kommentar

Vad är äkta?

”When it’s real, it’s so obvious it’s real.” En mening av många som fastnade från Louis Jay Meyers fängslande seminarium på festivalen Live At Heart i Örebro förra helgen. När det är äkta, då är det så uppenbart att det är äkta. Ett konstaterande han baserade på erfarenheten av att ha lyssnat på tusentals och åter tusentals demoinspelningar från olika band och artister.

Louis Jay Meyers är grundare av den stora South By Southwest-festivalen i Austin som funnits sedan 1987 och som går av stapeln i mars varje år. Festivalen är ett av världens mest inflytelserika musikevents, det största i sitt slag och bjöd i år på 2 300 officiella konserter – och lika många inofficiella!

Till Örebro kom alltså Meyers för att prata på Live At Heart, som inte sticker under stolen med att man sneglar på Austin och South by Southwest för inspiration till sin festival – som i år (tredje året) bjöd på runt 300 konserter på stans olika scener, krogar, klubbar, caféer, kyrkor, teatrar etc. En fantastisk folkfest och en möjlighet att upptäcka ny musik, både för oss i publiken och för bokningsbolag, arrangörer och skivbolag. Liksom en möjlighet för musiker att träffa varandra, utbyta erfarenheter och spela tillsammans. Här samsades etablerade musiker med nya band; svenskar med norrmän, irländare, tyskar, amerikaner och andra nationaliteter; skåningar med göteborgare, norrlänningar och människor från andra landsändar.

Live At Heart arrangeras av folkbildningens arrangörsförening i Örebro län,  SceniT, tillsammans med skivaffärsägaren och konsertarrangören Anders Damberg.

Det blev en fantastisk festival, med god stämning, mycket folk i rörelse och ett brett utbud. Jag hörde en mängd bra band och artister. Både tidigare favoriter som Richard Lindgren, Thad Beckman, Mattias Hellberg, The Mighty Stef och Paal Flaata (äntligen!) – och helt nya bekantskaper, bland annat Hege Brynildsen, Robert Moses & The Harmony Crusaders och Sofia Livebrant (som jag bara hört tillsammans med Sofia Karlsson förut). Inte minst var det kul att möta vad som tycktes vara ett kollektiv av musiker från Halden i Norge, som spelade med en rad olika artister – där multiinstrumentalisten Freddy Holm fullständigt tog andan ur mig. Norges svar på David Lindley?

När det är äkta, då är det så uppenbart att det är äkta. Kanske är det så. Och inte bara när det gäller musik. Det där som är äkta, som kommer från hjärtat – det berör oss på ett särskilt sätt; det känner vi igen. Att det som är äkta sedan inte alltid efterfrågas eller uppskattas av oss eller samhället, det är en annan sak.

Eller är Louis Jay Meyers och jag ute på hal is? Idealiserar vi? Det finns förstås en risk för det. För vi människor är samtidigt bra på att luras. Ett tecken på att man är skicklig skådespelare eller sångare är ju att man kan förmedla intrycket av att man är äkta: att publiken tror att det den hör oss ser är på riktigt, självupplevt.

Vi har förmodligen också lättare att sätta etiketten ”äkta” på sådant som ligger nära vår egen smak, sådant vi själva gillar.

(En variant av den här texten har publicerats på Bildas livstolkningsblogg.)

Publicerat i Blogg, Kultur, Musik | 2 kommentarer