Ännu en spaning jag skrivit för Kattis & Co. Den här är från nr 6/2011 och handlar om all inclusive-trenden.
– – – – – –
Allt-i-ett hette det förr. Som den där schweiziska fickkniven man var ”tvungen” att ha på 60- och 70-talet om man var det minsta intresserad av friluftsliv. Ett multiverktyg med korkskruv, sax, tandpetare, skruvmejsel, burköppnare och Gud vet vad. Kanske kan alla dessa smartphones med sina otaliga funktioner ses som ett slags nutida motsvarigheter till den där kniven?
Kombinationslösningar kallas numera ofta all inclusive (allt inkluderat). All inclusive-resorna blir allt populärare och spås bli sommarens stora trend. I dessa ingår ”allt” du kan tänkas behöva och vara intresserad av under resan: boende, mat, underhållning, barnpassning, olika upplevelser. Flera stora rockfestivaler säljer numera all inclusive-biljetter där boende och mat ingår, liksom tillgång till backstage-området och möjlighet att träffa artisterna.
Allt-i-ett-tänkandet finns på många områden. Restaurangerna har länge satsat på bufféer, lunchpaket och ”menyer” (sådant som får oss att äta lite mer än vi tänkt). Bankerna erbjuder ”totallösningar” med bland annat försäkringar och pensioner. Macken är numera en all inclusive-combo av bensinstation, matbutik, snabbmatsrestaurang och utlämningsställe för paket. Färdiga matkassar med dagliga recept har blivit en succé.
Vill man ha en all inclusive-partner kan man prova att på nätet söka en ”färdig” med barn, hund, bostad, bil och stadig ekonomi. Tänk så praktiskt, att i lugn och ro sitta vid datorn och söka en paketlösning med de komponenter vi vill att ”den rätte” ska ha. Ett bekymmer i sammanhanget är dock att kärlek och relationer sällan låter sig räknas ut i förväg; att vi helt enkelt inte vet vem vi söker, även om vi tror det.
För en del är all inclusive alldeles för tråkigt. De vill själva ”plocka ihop” sitt liv – sina resor, sina relationer, sina hem eller vad det är. De hyllar valfriheten och möjligheten att bli överraskad. Play safe är inget för dem, livet ska vara ett äventyr. Vad gäller äventyrlighet kan behoven skifta, men alla söker vi i grunden någon form av struktur och kontroll. Vilket all inclusive erbjuder.
Framförallt erbjuder all inclusive förenkling. Något som blir alltmer lockande i en tid då valmöjligheterna är närmast oändliga och ord som ”tidsoptimering” letat sig in ända in i familjelivet. Psykologen Barry Schwartz visar i sin bok The paradox of choice att vår ökade valfrihet faktiskt kan göra oss mindre fria och mindre nöjda. För ju fler valmöjligheter, desto lättare att känna sig missnöjd med det val vi gjort. Något som även den svenska filosofen Karin Enflo, som forskar kring valfrihet, framhåller. Det skapar också förväntningar på att kunna finna det där som passar just mig exakt – vilket kan leda till en hopplös jakt på det ultimata, det perfekta.
All inclusive-trenden bör därmed ha framtiden för sig. För i bästa fall hjälper den oss att kunna fokusera på de viktigaste valen och högaktningsfullt strunta i de mindre viktiga. Och nej, det är inte att vara omedveten eller smita från ansvar. Minns det gamla judiska visdomsordet: ”Att inte välja är också att välja.”