Inspirerad av mönster

Har skrivit följande text i veckans nummer av Sändaren om den inspirerande utställningen ”Mönsterkraft!” på Värmlands Museum i Karlstad. Utställningen pågår till och med den 8 maj.
–––––––––––––––––

Alla söker vi väl någon form av mönster i tillvaron; en logik som kan skapa ordning, rentav mening, i det som omger oss. Och mönstren finns där. Inte minst i naturen, som visar upp de mest fantastiska regelbundenheter och figurer. Logik kopplar vi till intelligens och symmetri sägs vara grunden för det vi uppfattar som vackert. Inte konstigt då att många säger sig uppleva Gud i naturen, då dess skönhet uppvisar en sådan rikedom av mönster och symmetrier. Tanken om en gudomlig Formgivare ligger då nära tillhands.

Rent fysiologiskt uppmärksammar och söker vår hjärna hela tiden mönster. I en del intelligenstester finns därför uppgifter som handlar om att finna och känna igen mönster i bilder eller sifferkombinationer.

Jag tänker på allt det där när jag går runt på den fascinerande utställningen ”Mönsterkraft!” på Värmlands Museum i Karlstad. Det är den så kallade 10-gruppens jubileumsutställning, 2010 var det 40 år sedan den bildades. Utställningen hade premiär på Dunkers Kulturhus i Helsingborg förra året, men flyttade i början av december till Karlstad, där den kan beskådas hela våren.

10-gruppen bildades 1970 av tio svenska textilformgivare som en protest och motkraft i den krympande svenska textilindustrin. Den var också ett uttryck för den tidens anda av kollektivism och solidaritet. Övertygelsen att gruppen skänker styrka och kreativitet åt individen håller de fortfarande fast vid 40 år senare. Och nog tycks det finnas en enorm kraft i den här gruppen – för den svenska textilindustrin har gått i graven, men inte 10-gruppen. Produktionen sker nu i Finland, men de har en egen butik på Götgatan i Stockholm och återförsäljare och distributörer runt hela världen. Sedan 2002 har de också en butik i Tokyo i Japan.

Den explosion av klara färger och lekfulla mönster som möter mig på Värmlands Museum var från början en reaktion mot den likriktning med försiktiga färger och småblommiga mönster som dominerade marknaden. Ambitionen var också att göra mönster till något betydelsefullt och centralt, att lyfta fram dem från dess tidigare plats som diskret bakgrund eller taktfull struktur. En uppgörelse med ”borglighetens diskreta charm”. I början möttes de av ett tydligt motstånd, men det som en gång i tiden var provocerande är idag införlivat i ett för oss tämligen vardagligt formspråk. 10-gruppens betydelse och inflytande blir därmed tydligt. Här bjuds aha-upplevelser och igenkänning, då jag ser flera välbekanta mönster; gruppen har genom åren gjort mönster för bland annat Duro och Polarn & Pyret samt flera kollektioner till Ikea.

Men utställningen är inte bara tillbakablickande, utan ger så mycket mer. Inte minst inspiration: Jag får lust att själv skapa, klä om möbler, tapetsera, måla. I samband med utställningen finns också möjlighet att prova på att göra egna mönster.

Carl Johan De Geer, en av medlemmarna i den ursprungliga 10-gruppen, citeras i den bok som getts ut i samband med utställningen: ”Jag tänkte mig den västerländska människans framtid som en mönstrad tid. Mönster på väggar, möbler, golv, fasader, maskiner. Mönster överallt.” Men så blev det inte, istället har vi sett den ena inredningstrenden efter den andra bygga på enfärgade ytor, stora sjok av vitt, grått eller andra, ofta diskreta, färger. Mönster möjligen till en bård, en dekoration, en fondvägg. Kanske lugn, stramhet och enkelhet som nödvändig motvikt till en allt rörigare och mer komplex samtid? Men utställningen ”Mönsterkraft!” visar på en lekfullhet och en glädje jag skulle önska mig mer av i de svenska hemmen.

I boken vittnar flera av formgivarna att de ser mönster överallt. ”Mina ögon är programmerade på att se mönster”, säger Ingela Håkansson-Lamm. Tom Hedqvist pratar om det här visuella seendet som en gåva, men tillägger att det också är ”något av ett gissel”. Han menar att sökandet efter linjer och mönster nästan kan bli ett tvångsbeteende. Jag tänker på de där intelligenstesterna. Som vi vet kan en utvecklad mental förmåga eller begåvning också slå över i något som liknar ett handikapp; till exempel ett maniskt sökande efter mönster, talföljder och sammanhang.

Överfört till ett existentiellt plan finns det de som närmast tvångsmässigt envisas med att försöka hitta mening i allt som sker. När den stora gåvan istället är att vi har möjlighet att skapa mening. För liksom formgivarna skapar vi mönster hela tiden, ordning i kaos. Och skönhet, inte att förglömma.

––––––––––––––––––

10-gruppen bildades 1970 av tio designers och textilkonstnärer: Gunila Axén, Inez Svensson, Britt-Marie Christoffersson, Birgitta Hahn, Lotta Hagerman, Tom Hedqvist, Ingela Håkansson, Carl Johan De Geer, Susanna Grundell, Tage Möller.
Idag består 10-gruppen av de tre originalmedlemmarna Birgitta Hahn, Ingela Håkansson-Lamm och Tom Hedqvist, men ibland designar gästande formgivare mönster åt dem.
Genom åren har 10-gruppen förutom i svenska städer haft utställningar i New York, Tokyo, Paris, Helsingfors och Berlin.
Läs mer på hemsidan: www.tiogruppen.com

(Bild: Värmlands Museum)

Det här inlägget postades i Artiklar, Kultur, Tro/Andlighet/Livsfrågor. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.